"TRACEOLOGY", research axis.

    If the question of the gesture in the reading of the clue was the foundation of my research, I chose to continue my approach, bringing my interest on the archaeology's field. Then, my researches went on to the archaeologist's figure, it is because this one, just like the designer, deals with crucial issues for Mankind and furthermore, the clue is at the heart of its reflecting process. As a designer, these are some characteristics that I care about. Since we are both detectives who seize the clues, the traces in order to situate the modern Man in his past and his present, to reconstitute for one and to create for the other. The choice of my research axis was strengthen by the meeting with the traceologist, Fiona PICHON. So, the clue and the gesture had taken on all their dimension in this project thanks to a real putting in perspective of these twoo fields. In fact, the traceology is a speciality of the archaeology. It consists of the analysis of micro/macroscopic traces left on tools, artefacts produced, used by the past Men. As a result of a subtle investigation, the traceologist looks for reconstituting the gestures of our ancestors. It is the quest of the trace for the comprehension of the past gestures which seemed essential to bring the light on and to learn more from this speciality.

    To give substances to this profession and its investigation process, I imagined a pedagogical workshop for the children between 8 and 10 years old. Using my mediator skills, it was a way, hereafter, to bring the light on this traceological working method. It was also a real mean to foster awareness among the young people on the importance of the clue in the comprehension of our civilization. This device is thought like a temporary exhibition in an archaeological museum. This workshop is a result of constructive discussions with the traceologist. Together we have been able to extract the main steps of the research process of the traceologist. The workshop is like a route where each of its element is the place for the child to realise a key step in his traceological investigation. To imagine this scenography in a museum was also for me a mean to give another vision of the archaeology. It is the research process that children are given to live. The archaeologist, the traceologist are men with practical and laboratory experiences. That is why the project has a construction site and a scientific aspect. Also, this workshop is designed to be more pedagogical with an illustrated notebook distributed at the beginning of the visit in order to be completed, during the traceologist exploration. It contains the keys for an independent investigation. In fact, the adult accompanies but the child must to discover by himself the clues of the scenography content and the clues of the scenography. To take this project one step further, a declinaison of this workshop was imagined more mobile to allow an easier reconstitution by the traceologists in schools during the TAPS (extracurricular activity time, these are times made for externals actors during the new school reform).

    "TRACÉOLOGIE", axe de recherche de diplôme.

    Si la question du geste dans la lecture de l'indice a été le fondement de ma recherche, j'ai choisi de poursuivre cette démarche en m'intéressant au domaine de l'archéologie. Si j'en suis venue à me questionner sur la figure de l'archéologue c'est notamment, parce que celui-ci fait de l'indice sa matière à penser et parce que sa pratique s'articule autour de problématiques fondamentales pour l'Humanité. Des caractéristiques qui me touche en tant que designer. Puisque nous sommes tous deux des détectives qui s'emparent des indices, des traces pour situer l'Homme moderne dans son passé et son présent, pour reconstituer pour l'un, pour créer pour l'autre. C'est justement ma rencontre avec la tracéologue Fiona PICHON qui a renforcé mon choix de travail. L'indice et le geste ont alors, pris toutes leurs dimensions dans ce projet grâce à une réelle mise en perspective de ces deux domaines. En effet, la tracéologie est une spécialité de l'archéologie. Elle consiste en l'analyse des traces micro/macroscopiques laissées sur les outils, les artefacts construits, utilisés par l'Homme du passé. A partir d'une fine investigation le tracéologue cherche à reconstituer les gestes de nos ancêtres. C'est la quête de la trace pour la compréhension des gestes d'hier qu'il m'a paru essentielle de mettre en lumière cette spécialité et d'apprendre de ce domaine.

    Pour donner corps à cette profession et son processus d'investigation, j'ai imaginé un atelier pédagogique pour les 8-10 ans. En mettant à profit mes qualités de médiateur, il s'agissait au delà de mettre la lumière sur une méthode tracéologique de travail, c'était aussi un réel moyen de sensibiliser les plus jeunes sur l'importance de l'indice dans la compréhension de notre civilisation. Ce dispositif est pensé comme une exposition temporaire au sein d'un musée archéologique. La réalisation de cet atelier pédagogique résulte d'échanges nourrits et constructifs avec la tracéologue. Ensemble nous avons pu extraire les grandes étapes du processus de recherches du tracéologue. L'atelier apparaît comme un parcours où chacun des éléments qui le constitue est le lieu pour l'enfant de la réalisation d'une étape clé de l'enquête tracéologique. Imaginer cette scénographie au sein d'un musée était pour moi aussi, un moyen d'offrir une autre vision de l'archéologie. C'est le processus de recherche qui est donné à vivre par les enfants. L'archéologue, le tracéologue sont des hommes de terrain et de laboratoire d'où un choix prononcé pour l'aspect chantier et scientifique de l'atelier. Aussi, cet atelier a été pensé de manière plus pédagogue encore avec un carnet illustré distribué en début de visite et à compléter au cours de l'exploration tracéologique. Il contient les clés pour mener de manière autonome son enquête. En effet, l'adulte accompagne mais c'est à l'enfant de découvrir les indices du contenu de la scénographie et les indices même de la scénographie. Pour aller plus loin dans le projet, une déclinaison de l'atelier a été imaginé plus mobile pour permettre une reconstitution plus aisée de celui-ci par des tracéologues au sein des écoles lors des TAPS (temps d'activités périscolaires, des temps aménagés pour des intervenants extérieurs lors de la nouvelle réforme scolaire.).

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